Aktualności

Szkoda Ciebie na takie patoklimaty – łódzcy policjanci w nowej kampanii antynarkotykowej

Łódzcy policjanci rozpoczęli nową kampanię edukacyjno-profilaktyczną przeciwko narkotykom i dopalaczom. Do katalagu profilaktycznych narzędzi włączyli poruszający spot filmowy "Szkoda Ciebie na takie patoklimaty".

W obecności kilkuset uczniów szkół ponadpodstawowych i towarzyszących im nauczycieli policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Łodzi zainaugurowali w południe 2 kwietnia 2019 roku, w przestronnej auli Społecznej Akademii Nauk przy ulicy Kilińskiego 98 w Łodzi, kampanię profilaktyczną skierowaną przeciw narkotykom i dopalaczom. Założenia kampanii przygotowanej przez MSWiA w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka” ukierunkowane są na zwiększenia świadomości młodych ludzi o konsekwencjach zażywania narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych zwanych dopalaczami. Kampania ruszyła tego samego dnia w całym kraju pod wspólnym hasłem „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty”.

Ważnym elementem profilaktycznych działań kampanijnych będzie animowany spot filmowy nawiązujący treścią do hasła przewodniego, którego pierwsze publiczne odtworzenie miało miejsce właśnie podczas spotkania inauguracyjnego. Licznie zgromadzeni w auli młodzi widzowie z zainteresowaniem  obejrzeli blisko minutowy przekaz filmowy i wspólnie oklaskami oraz przychylnymi komentarzami uznali jego pełną przydatność do profilaktycznych działań promujących wiedzę o negatywnych skutkach uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Takie samo zdanie wyrazili także zaproszeni na premierowy pokaz goście: Mirosław Olszewski – Dyrektor Akademii Profilaktyki Społecznej Akademii Nauk w Łodzi oraz Dariusz Nowak – Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Młodzieży w Łodzi.

W dniu inauguracji kampanii policjanci łódzcy przeprowadzili także w Komendzie Miejskiej Policji w Łodzi warsztaty dla nastoletnich uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 41 w Łodzi, wykorzystując pozyskany spot profilaktyczny. Młodzi odbiorcy w wypowiedziach potwierdzili, że pobudził ich emocje i wpisał w pamięć antynarkotykowe przesłanie.


Organizatorzy kampanii apelują do osób, które mogą mieć kontakt z narkotykami, z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają. Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas na dopalacze. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej. Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem narkotyków czy nowych narkotyków, tzw. dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Przypominamy, że dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia! To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. „tatuaży”. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

  • ​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
  • stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
  • zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;
  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji;
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
  • zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

  • bóle głowy, migrena;
  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
  • nudności, wymioty, biegunka;
  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
  • reakcje alergiczne;
  • myśli samobójcze, omamy;
  • napady leku, halucynacje;
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

​Gdzie szukać pomocy:

800 060 800
Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

 

116 111
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

 

800 100 100
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

 

800 12 12 12
Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.